Konverzační AI ve službách firemního vzdělávání
Rozhovor pro e-časopis Firemní vzdělávání.
Umělá inteligence (AI) začíná promlouvat do většiny oblastí lidské činnosti a firemní vzdělávání není výjimkou. Bude pomocníkem, nebo hrozbou? Pojďme se podívat, co vlastně umí a jak možná ovlivní vaši práci.
V éře čtvrté průmyslové revoluce se stále více zdůrazňuje význam odborného vzdělávání, zejména v oblasti měkkých dovedností. Důvodem je stále rostoucí význam těchto dovedností na moderním pracovišti. Tvrdé dovednosti jsou sice stále důležité, ale s pomocí technologií je stále snadnější je automatizovat. Na druhou stranu měkké dovednosti se automatizují mnohem obtížněji.
Jednou z nejslibnějších oblastí odborného vzdělávání je využívání technologií, konkrétně umělé inteligence (AI). Umělá inteligence má potenciál změnit profesní vzdělávání tím, že ho učiní více personalizovaným, adaptivním a efektivním…
… pokud jste dočetli až sem, vězte, že tuto úvodní část napsala umělá inteligence, a to na základě zadání „Napiš článek o významu profesního vzdělávání, především v oblasti soft-skills, a vyzdvihni potenciál zapojení technologie umělé inteligence do celého procesu.“
Je to jen malá ukázka, kam až se jazyková umělá inteligence již dostala. Redakční tým Firemního vzdělávání se ještě o práci bát nemusí, ale pomocníka už by v ní najít mohl.
Digitalizace je jasný trend u velkých a progresivních firem
Digitalizace se do firemního vzdělávání pevně zakousla především během pandemie, kdy to nebyla volba, ale nutnost. Ale pro velké firmy, které se starají o osobní rozvoj a dovednosti stovek a tisíců zaměstnanců, jsou výhody digitální složky natolik jednoznačné, že se již stala nedílnou součástí většiny tréninků a novým standardem je Blended learning – tedy kombinace digitálních a osobních aktivit.
Slabinou digitálního tréninku je především udržení pozornosti a obousměrná komunikace.
Je prokázané, že při sledování videa mluvícího trenéra upadá pozornost mnohem rychleji než při živém školení. Zároveň limitovaná možnost ptát se ve chvíli, kdy mi něco není jasné, snižuje schopnost digitálního školení plnohodnotně posouvat dovednosti.
A tady nastupuje AI
Rozvoj dovedností je velmi komunikační obor a je tedy jako dělaný pro tzv. konverzační umělou inteligenci, technologii, která umí vyslechnout uživatele, pochopit obsah toho, co řekl, a podle toho dále zareagovat. Díky tomu umí do školení přinést interaktivitu blízkou živému rozhovoru.
Upřímně, je to stále jen takové zdání „inteligence.“ Největší problém je v pochopení obsahu, který účastník řekl, a volbě správné reakce. Dnes se k tomu používají různé algoritmy, nebo modely postavené na skóringu. Do technických podrobností nepůjdu, ale výsledkem je, že každá použitá umělá inteligence je do nějaké míry chybová a jde o to, najít takové nasazení, kde určitou míru chyb vyváží její přínosy – tedy většinou úspora lidské práce a mnohem větší atraktivnost a tím účinnost digitálních tréninků.
Uplatnění konverzační AI ve vašich školeních
Jak díky konverzační AI můžete posunout svá školení? Je několik oblastí, kde již i dnešní úroveň této technologie přináší výrazné zlepšení, nebo zatraktivnění vašich digitálních tréninků.
- Neúnavný odpovídač (FAQ)
Kolem každého školení se vyrojí řada otázek a čím déle školení běží, tím jasněji vidíte, že otázky se opakují a jen velmi zřídka se objeví něco, co vás překvapí. Ale přesto na ně musíte stále dokola odpovídat. A to je přesně prostor pro umělou inteligenci, kterou na tento scénář lze natrénovat.
- Polidštění on-line školení
Při běžném školení se každý dobrý trenér snaží nastolit příjemnou a sdílnou atmosféru. Prostě se zajímá. O náladu, o zkušenosti a pocity. A tomu přizpůsobuje své školení. Toto je dnes velmi těžké přenést do on-linu, ale umělá inteligence to umí alespoň napodobit. Můžete mnohem více účastníka zapojovat do tréninku otázkami a na základě jeho odpovědí upravovat obsah školení.
Speciální formou tohoto využití je „Rozhovor s ….“ Například každého nováčka může osobně přivítat generální ředitel formou individualizovaného digitálního rozhovoru s řadou otázek a interakcí. Nejen, že nováček má pak mnohem pevnější vztah ke společnosti, protože to slyšel přímo od „nejvyššího“, ale zároveň jeho odpovědi může HR využít třeba ke zlepšení náborového procesu.
- Jednoduchý koučink a zpětná vazba
Naprosto stěžejním prvkem rozvoje jakékoliv dovednosti je „On the job“ trénink, ale paradoxně právě na tuto nejdůležitější fázi je pro trenéry díky potřebným kapacitám nejtěžší dosáhnout. Je časově náročné být s každým účastníkem v terénu a dávat mu okamžitou zpětnou vazbu. A tuto roli dokáže omezeně převzít „Digitální kouč“ s využitím konverzační umělé inteligence.
Firemní trenéři se rozhodně o svou práci bát nemusí. Technologie konverzační umělé inteligence jim bude pomaličku s rozvojem lidí pomáhat, a především často opakované rutinní aktivity z nich dokáže sejmout tak, aby měli dostatek času na reálný a cílený rozvoj.
Autor: Pavel Fáček
Inspirace do vašeho e-mailu
Pozvánky na kurzy a konference, newslettery se zajímavým obsahem, články na aktuální témata, nejnovější trendy. Teď už vám nic neunikne.
Jsme tu pro vás
+420 733 540 749
Po - Pá 8:00 - 17:00
Skilldriver, s.r.o.
IČ: 25003551
Pernerova 697/35, Karlín
186 00 Praha 8
Pojďte do toho s námi
Projděte si nezávazně některou z našich video-simulací a zobrazte si své výsledky.
© Copyright Skilldriver, s.r.o. All rights reserved.